«Олівці вгору!». Як завершився страйк Гільдії сценаристів США

Протягом 148 днів Гільдія сценаристів США страйкувала, щоб досягти, зокрема, перегляду заробітних плат через появу стримінгових сервісів на ринку праці, а також змін через використання штучного інтелекту у своїй роботі. За інформацією Variety, з 26 вересня страйк офіційно зупинено, адже Гільдія досягла домовленостей з Альянсом виробників кіно й телебачення

Відбулося голосування за завершення страйку, але нову угоду ще треба ратифікувати з 2 по 9 жовтня 2023 року. Гільдія проведе зустрічі учасників особисто та через zoom, щоб обговорити деталі контракту на 94 сторінок. 

До ратифікації угоди сценаристи вже можуть працювати над своїми проєктами. І про повернення до роботи вже написали шоуранери «Дивних див» (Stranger Things) брати Даффери.

Ось нові умови договору для Гільдії сценаристів (діють протягом трьох років)
  • Компанії тепер зобов’язані повідомляти Гільдії, скільки годин дивилися те чи інше шоу на стримінгу, а Гільдія може повідомляти ці дані авторам. Якщо мінімум 20% передплатників стрімінгу переглянули фільм чи серіал у перші 90 днів після виходу або у перші 90 днів у будь-який наступний рік показу, то сценаристи отримують бонус у розмірі 50% від фіксованих заробітної плати. Майже вдвічі зростуть і закордонні відрахування від Netflix.

  • Виростуть також і гонорари, які зростатимуть щорічно на 5%-4%-3.5%. Гільдія пропонувала на початку 6%-5%-5%, студії пропонували 4%-3%-2%, але в результаті зійшлися посередині, як і в більшості пропозицій та контрпропозицій.
  • Гільдія також виграла у питанні сценарних кімнат, що було однією з найбільших передумов для страйку. Девелопмент-кімнати, в яких сценаристи працюють до отримання «зеленого світла» на серіал, повинні складатися щонайменше з трьох сценаристів-продюсерів (включно з шоуранером). Раніше у такій кімнаті міг працювати й один сценарист. Їм гарантується 10 тижнів роботи.
  • Якщо сценаристи працюють понад 20 тижнів, то ці проєкти вважають реалізованими, і на них повинні наймати мінімум трьох сценаристів-продюсерів разом із шоуранером, а кількість сценаристів залежатиме від кількості епізодів, крім випадків, коли у договорі прописаний один сценарист на всі епізоди (наприклад, Крейг Мейзін, який працює над «Останні з нас»).

  • Штучний інтелект не може писати чи переписувати літературний матеріал, а згенеровані ШІ матеріали не можуть вважатися першоджерелом. Сценарист може використовувати ШІ за згодою компанії, але компанія не може зобов’язати сценариста використовувати ШІ. Студії мають інформувати сценариста, якщо матеріал було згенеровано ШІ, а Гільдія залишає за собою право забороняти використання матеріалів сценаристів для навчання штучного інтелекту.

Докладніше про пропозиції, контрпропозиції та погодження можна прочитати у порівняльній таблиці.

Одним з головних страйків у США залишається страйк Гільдії американських акторів та акторок. Про його умови та деталі ми писали у нашій замітці.

Дизайн — crevv.com
Розробка — Mixis