У Європі відмовляються від Тижнів моди. Що буде з Ukrainian Fashion Week?

У Стокгольмі та Осло відмовилися від проведення Тижнів моди. Тепер цього ж вимагають від Британської модної ради. Тижні моди вже не перший рік критикують за те, що такий формат — дорогий та неефективний спосіб просування брендів, а також не сприяє впровадженню ідей sustainable fashion. Тим часом Ukrainian Fashion Week оголосив про старт нового сезону SS20, у якому заанонсовано 64 учасники.

DTF Magazine зв’язався із засновницею та головою оргкомітету UFW Іриною Данилевською і запитав, що вона думає про відміну тижнів моди у Північній Європі і чи слід очікувати цього у Києві. Нижче наводимо її повну відповідь у форматі колонки

 « Скасування тижнів моди в Осло й Стокгольмі — безперечно, подія, що яскраво ілюструє зміни у світовій fashion-індустрії. Це сміливий крок, хоча й очікуваний. У модній спільноті вже якийсь час говорять про «неетичність» тижнів моди, попри те що організатори намагаються досліджувати нові формати й створювати додаткові платформи, де представлено колекції екологічні та свідомі. Але цього недостатньо для зменшення впливу негативних наслідків модного циклу. І, насамперед, від діяльності не дизайнерських, а масмаркет-брендів.

Ми не можемо схвалювати чи критикувати рішення [про скасування тижнів моди в Норвегії та Швеції], тому що воно ілюструє ситуацію у fashion-індустрії кожної конкретної країни. І тут потрібно нагадати про ситуацію в Україні.

Важливо розуміти: чи бути тижням моди платформою змін у тій чи тій країні, вирішують безпосередньо організатори. Український тиждень моди постійно демонструє свою рішучість і безкомпромісність на цьому шляху. Найпростіше побачити те, що на поверхні: пошуки та стимулювання нових форматів для презентацій колекцій, від запозичених у contemporary art інсталяцій і перформансів до fashion-відео чи віртуальної реальності. Але це тільки один із напрямів. Ukrainian Fashion Week ініціює й глибинніші зміни. Для UFW рух sustainable fashion — пріоритетний за останні кілька років, навіть не сезонів.

Показ FROLOV x SOVA FW 2019-20 / Фото: Olga Yakimovich.

Найперспективнішим напрямом розвитку sustainability in fashion є надання молодим дизайнерам можливости здобути освіту й доступ до новітніх технологій завдяки прямим контактам з лідерами індустрії та постійному пошуку нових форматів і форм. До того ж акцент на підтримці молодих дизайнерів дає змогу закладати ідеї свідомості, тобто sustainable, вже на этапі народження дизайнерського бренда.

Fashion-індустрія розвиває економіку України, створює робочі місця та стимулює експорт. Залишає в Україні не тільки гроші, а й людей, які працюють у галузі. Циркулярна економіка — один із пріоритетів sustainable fashion. Попри великі масштаби виробництва, найуспішніші українські дизайнерські бренди одягу й аксесуарів виробляють свою продукцію тут і не переносять продакшен до Бангладеш або Індії. 

Однією з найбільших проблем розвитку sustainability in fashion є поверхневе розуміння проблематики й інструментарію під час запровадження стійких практик створення одягу.

Щоб розв’язувати нагальні проблеми в моді й запобігти їхньому виникненню в майбутньому, стратегію сталого розвитку слід розглядати в кількох аспектах: соціальному, культурному, екологічному та економічному.

Зазвичай соціальну й культурну агенди вважають, на жаль, другорядними в системі комплексних рішень, ба більше — їх не пов’язують з відповідальністю бренда, що вкрай неправильно.

Наприклад, дизайнерські бренди підтримують життя ремесел в Україні, і поширюють знання про культурний спадок. Постійно звертаючись до різних форм ручної праці, дизайнери не дають ремеслам зникнути в сучасному світі індустріальних технологій і пропонують нові форми інтеграції крафту.

Показ Jean Gritsfeldt FW 2019-20 /

Циркулярну модель слід запроваджувати навіть не на етапі створення ескізу, а ще під час пошуку натхнення. І одна з наших місій як інституції — демонструвати дизайнерам, що sustainability in fashion не додаткова складність, ускладнення, а ще одне джерело натхнення й професійний виклик.

А тепер невеликий ліричний відступ. Герой популярного радянського фільму — телеоператор зі щойно народженого телебачення — стверджує, що настане час, коли не буде ні книжок, ні театру: «Нічого не буде — одне лише телебачення». Про те, що «нічого не буде», а тільки голографічна Кейт Мосс (зрозуміють не лише фанати Макквіна), говорять уже довго. Але ті, для кого мода — мистецтво, вірять у її майбутнє. 

Показ колекцій — це квінтесенція, переконлива ілюстрація міждисциплінарності моди як напряму мистецтва. Це образи, музика, світлові інсталяції, архітектура, предметний дизайн, медіаарт і ще багато іншого

Моду, як і решту видів мистецтва, неправильно й некорисно споживати лише з монітора ґаджета. Якби цього було достатньо, ми не їхали б на Burning Man, до Канн чи на Sziget Festival. Тиждень моди працює за тими самими принципами: тут відбуваються спілкування спільноти, емоційна взаємодія й обмін енергіями. Як і бієнале у Венеції, тиждень моди — це зріз сучасного стану мистецтва моди. Це тенденції. Це меседжі. І артдилери, яких у фешен називають баєрами. Паралелі з мистецтвом і форматами мистецьких подій можна продовжити. 

Для налаштованих менш романтично мода — це трибуна, з якої проголошують найполумʼяніші соціальні гасла. Подіум порушує питання гендерної рівности, прав людини, LGBTQ-спільноти, інклюзивности й стигматизації певних соціальних груп. На Тижнях моди ці заклики звучать консолідовано, а отже, мають більший вплив.

Майже фінальне. Чи змінюватимуться Тижні моди? Зміни відбуваються постійно, і якщо приклад UFW ще не переконав у цьому, можу коротко відповісти: так. Але потрібно очікувати й вимагати змін не тільки від Тижнів моди, а й від решти ланок модного процесу. Єдиного рецепта немає. Ми всі експериментуємо.

Світові стане легше не тоді, коли ми закриємо Тижні моди, а коли навчимо світ купувати якісний одяг, а не дешеві ганчірки, які шаленими темпами засмічують планету. Якісне за ідеєю й виробництвом живе довго.

Популісти скасовують Тижні моди — реалісти працюють над проблемами утилізації, створенням нових тканин із продуктів перероблення й шукають відповідь на головне питання: який найоб’єктивніший критерій sustainable? Критерій, який нарешті визначить, що насправді корисне, а що шкідливе.

У Stockholm Fashion Week візьмуть участь 17 дизайнерів, а 23 (число ще не остаточне, бо на сьогодні, за 2 тижні до події, програму ще не оприлюднено) презентуватимуть себе на Тижні моди в Осло. Ukrainian Fashion Week у сезоні SS20 продемонструє світові 64 дизайнерські бренди.

Для багатьох дизайнерів Тиждень моди — це реальний шанс розвинути власний бізнес: концентрація професійних медіа й фахівців різних галузей під час таких подій найбільша. А це означає, що нечисленних дизайнерів з Осло й Стокгольма ми незабаром побачимо в Парижі, Нью-Йорку чи Києві».


Підписуйтесь на DTF Magazine в Facebook, Instagram и Twitter та Telegram

Если вы нашли ошибку, пожалуйста, выделите фрагмент текста и нажмите Ctrl+Enter.

DTF News